טובעים בהלוואות

בני זוג, בעלי נכס במודיעין, הגיעו אלי מוטרדים מאוד מכמות ההלוואות שלקחו על עצמם. הם תיארו מצב שבו כבר קשה לעקוב מה קורה בחשבון.
כשהם בודקים את חשבון הבנק, הם רואים שבשורה אחת יורד החזר של הלוואה, ובשורה הבאה נוספת ריבית להלוואה. כמה ימים אחרי אמור לרדת תשלום על הלוואה אחרת, ושוב מופיעות כמה שורות על החזר משכנתא ושוב החזר של הלוואות. 

״אני כבר איבדתי את זה, לא ברור לי כמה הלוואות יש לנו, המשכורת נכנסת ואנחנו שוב במינוס, מה עושים??״ שיתפה אותי האישה בייאוש. 

סחרור הלוואות זו מצוקה אמיתית שעלולה להפוך למשבר משפחתי מורכב. ההמלצה, במקרה כזה, היא לקחת את כל ההלוואות ולהכניס אותן לתוך המשכנתא. ברור שזו פעולה שישלמו עליה בטווח הארוך מחיר גבוה יותר מעלות ההלוואות לזמן קצר, אבל כשלא מצליחים לעמוד בתשלומים החודשיים של ההלוואות עלול להיווצר פקק ביכולת לשלם הוצאות בסיסיות, לכן, קודם כל הסחרור חייב להיפסק.

כשאני מקבלת לקוחות במצב כזה, חשוב לי להבהיר להם שאם נעשה מהלך כזה חייבים לעשות בו זמנית תהליך של למידה, כיצד להתנהל נכון כלכלית, כדי לא להגיע שוב למצב הזה.
אני לא נגד הלוואות, אבל צריך לדעת מתי לעצור כדי שחלילה לא תצטרכו למכור את הבית רק כדי לכסות אותן. המון אנשים מגיעים למקום הזה וזה חבל כי היה אפשר לעצור את זה קודם. 

בני הזוג הבינו את המצב, הם לקחו הלוואה כדי שיוכלו לחגוג בר מצווה והלוואה נוספת לטיול שאחרי, אחר כך היו צריכים הלוואה לכיסוי המינוס, ואז שוב הגיעו למינוס גבוה לקחו עוד הלוואה לכיסוי המינוס.
הם חשבו שבזה הם יצליחו להפסיק להגיע למצב של מינוס וסוף סוף יוכלו לחזור לחיים רגילים, אבל אם לא משנים את ההתנהלות הכלכלית בבית בצורה יסודית ואם לא עושים הבראה כלכלית, המינוס יחזור שוב, והוא אכן חזר.
אספתי את כל הנתונים והתחלתי לבחון אותם, כיוון שאני יועצת לכלכלת המשפחה יכולתי לראות תמונה רחבה של המצב.
יתרת המשכנתא 750,000 ₪, החזר חודשי 4,800 ₪ , 5 הלוואות בעו”ש סה”כ 190,000 ₪ עם החזר של 3,300 ₪ בחודש, איך לא יהיה להם קשה? סה”כ החזר משכנתא והלוואות 8,100 ₪!
הפעולה הראשונה שעשיתי היתה מיחזור המשכנתא הקיימת.
לשמחתנו, החיסכון היה גדול והגיע ל כ- 130,000 ₪. בנוסף לקחנו הלוואה גדולה נוספת, דרך המשכנתא, כדי שההחזר החודשי יחד לא יעלה על 5,900 ₪ שזהו המחיר שבו הם יכולו לעמוד.
והכי חשוב, המשפחה התחילה בתהליך למידה על התנהלות כלכלית אחרת, מודעת, מסתכלת ליכולת בגובה העיניים. ברור שהמצב החדש שינה את כל האווירה בבית והם קיבלו את עצמם חזרה, גם ברמה הכלכלית וגם ברמת הלחץ הנפשי שליווה אותם. שמחתי לעזור. 

זה גם יכלו לעניין אותך

זוגות צעירים

זוג צעיר וחביב הגיעו אלי לייעוץ, הם סיפרו שכרגע גרים בדירה

דילוג לתוכן